Biji halba - Kebajikan dan Kesihatan yang Baik

Biji halba - Kebajikan dan Kesihatan yang Baik

Ia adalah kecenderungan manusia yang kita cenderung untuk percaya kepada buatan manusia ubat lebih daripada kuasa alam semula jadi. Kuasa alam semula jadi adalah sangat berkuasa. Ubat-ubatan yang dinyatakan dari zaman purba telah membuktikan faedahnya masa yang lama kembali. Dan orang-orang ubat-ubatan yang diabaikan oleh kita, dan kita menelan buatan manusia pil. Ubat-ubatan tradisional India mempunyai banyak herba yang berguna yang disenaraikan dalam kitab-kitab mereka. Dan sebahagian besar dari herba ini mudah diperolehi di dapur kami.

Dari pelbagai herba, halba digunakan dalam kehidupan sehari-hari kita. Halba adalah sangat baik diiktiraf sebagai Fenigreek dan Yunani Hay. Herba ini telah disebutkan di dalam kedua-duanya, Ayurveda- medicine- tradisional India dan Cina Perubatan tradisional. Halba adalah herba dan rempah, yang tergolong dalam keluarga Fabaceae. Herba ini mempunyai ciri-ciri perubatan yang menakjubkan, yang jika digunakan dalam kehidupan harian akan menjaga tubuh kita sihat. Benih dan daun tumbuhan ini dianggap berguna. Halba adalah membantu dalam menyembuhkan pelbagai penyakit, seperti:

Gangguan pencernaan:
Daun halba berguna dalam rawatan masalah pencernaan dan fungsi perlahan hati. Gangguan gastrik boleh diubati dengan memakan daun digoreng atau direbus dalam mentega. Walaupun benih halba digunakan dalam rawatan disentri dan cirit-birit.

Demam:
Biji Halba amat bermanfaat dalam mengurangkan suhu badan yang tinggi. Pengambilan teh halba mengurangkan demam. Ia sangat bernilai sebagai ejen pembersihan, dengan itu membantu mengepam keluar semua bahan-bahan toksik membentuk badan.

Anemia:
Anemia boleh diubati dengan bantuan daun halba. Mereka adalah sangat berguna dalam pembentukan darah di dalam badan. Biji Halba kaya dengan zat besi, dengan itu menyediakan jumlah yang baik daripada tenaga. Anda boleh menggunakan daun dimasak yang akan menjaga anemia semasa kitaran haid. Ia juga amat berkesan dalam dengan permulaan akil baligh.

Gangguan perut:
Radang perut dan usus menjadikan sesiapa yang tidak selesa. Ia amat penting untuk membersihkan badan kita secara dalaman. Teh halba membantu dalam menenangkan sistem penghadaman. Pengambilan teh ini akan membantu untuk mengusir semua bahan toksik dari badan. Biji Halba membunuh bakteria yang membentuk jangkitan di dalam usus.

Jangkitan pernafasan:
Peringkat awal jangkitan pernafasan seperti influenza, sinusitis, bronkitis, radang paru-paru dan penyakit selesema boleh diubati dengan pengambilan teh halba. Teh ini boleh berperisa dengan menambah beberapa titik lemon teh.

Bau mulut dan bau badan:
Teh halba bermanfaat dalam menghilangkan bau badan dan nafas berbau. Bau buruk dipancarkan dari badan kita adalah disebabkan oleh pertumbuhan bakteria dan bahan toksik lain. The pengambilan teh ini akan membantu dalam menghapuskan bakteria ini dan memelihara badan kita terhadap bau badan dan nafas berbau.

Diabetes:
Biji Halba adalah sangat berkesan dalam mengekalkan tahap gula dalam saluran darah. Untuk mengawal penyakit kencing manis, anda boleh pengambilan segelas susu yang dicampurkan dengan dua sudu teh biji halba tepung. Atau anda mungkin juga hanya menelan dua sudu teh biji halba setiap hari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar