Mengatasi Sembelit Sememangnya

Mengatasi Sembelit Sememangnya

Sembelit bukanlah penyakit; ia adalah gejala penyakit tersembunyi tertentu dalam sistem kesihatan. Secara umum, sembelit ditakrifkan sebagai mempunyai buang air besar kurang daripada tiga kali seminggu. Ia adalah disebabkan oleh sistem penghadaman yang tidak betul atau kerana beberapa penyakit tersembunyi lain dalam badan kita.

Isu-isu sembelit kecil boleh berjaya diselesaikan melalui ubat semula jadi. Walau bagaimanapun, jika seseorang yang menghadapi masalah sembelit yang teruk [tidak lengkap atau tiada pergerakan usus lebih daripada 5-7 hari] adalah disyorkan untuk berjumpa doktor untuk siasatan klinikal kesilapan ini serius.

Ubat semula jadi sembelit tidak bertujuan untuk merawat punca kepada masalah ini. Ubat-ubatan ini hanya berfungsi sebagai sistem sokongan pertolongan cemas. Walau bagaimanapun, semua ubat-ubatan ini adalah selamat dan tidak menimbulkan apa-apa kesan sampingan yang berbahaya pada sistem kesihatan; seperti itu yang disebabkan oleh lebih julap kuat-the-kaunter.

Banyak minum air membantu dalam melembutkan najis dan memudahkan pergerakan usus semulajadi. Sebaliknya air kosong pesakit mengalami sembelit boleh mempertimbangkan untuk mengambil jus buah-buahan dan ekstrak lemon air terawat yang dicairkan, untuk variasi dan untuk pemakanan yang lebih baik.

Ceng blackstrap adalah ubat yang hebat semula jadi untuk sembelit. Pesakit dengan sembelit boleh mempertimbangkan mempunyai molases blackstrap dalam majlis makan malam dengan susu atau dengan roti secara tetap. Ini ubat semula jadi yang ringkas akan menunjukkan keputusan yang positif dalam tempoh 2-3 hari.

Pengambilan setengah cawan jus kubis berfungsi dengan baik dalam melegakan ketidakselesaan sembelit. Walau bagaimanapun, mereka yang merupakan pesakit artritis atau hypothyroid tidak boleh menggunakan ini mentah ubat jus kubis.

Senaman ringan secara kerap dan pada masa yang tetap membantu dalam melegakan masalah dan ketidakselesaan sembelit. Walau bagaimanapun, berjalan pantas & senaman juga menyediakan bantuan baik dari sembelit. Anggota kanan yang mengalami masalah sembelit kronik yang disebabkan oleh penuaan boleh berasa lebih baik dengan menggunakan ubat yang walk-.

Satu merebus herba yang diperbuat daripada susu dan 5/4 anggur masak bersama-sama adalah ubat semulajadi yang baik untuk melegakan sembelit. Untuk faedah optimum, ubat ini perlu diamalkan pada waktu malam secara teratur.

Sebagai alternatif tarikh susu direndam juga bekerja dengan baik dalam memberikan kelegaan daripada sembelit.

Air disimpan semalaman dalam tembaga kapal / kaca dan dimakan di waktu pagi dengan perut kosong adalah membantu dalam menyembuhkan sembelit pesakit kronik. Ini ubat semula jadi yang ringkas membantu mengurangkan keamatan masalah sembelit.

Buah-buahan segar adalah sumber yang sangat baik untuk serat semula jadi. Penggunaan mana-mana satu buah-buahan segar menyembuhkan ketidakselesaan sembelit. Jambu batu adalah satu buah-buahan yang memulakan pergerakan usus yang normal supaya ia memberi manfaat kepada makan jambu batu untuk mengubati sembelit secara semulajadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar